Over het algemeen zijn er twee soorten kosten die in overweging moeten worden genomen bij het uitbesteden van webshop logistiek: vaste kosten en variabele kosten.

Vaste kosten omvatten onder meer het huren van een magazijn, het inhuren van personeel en het aanschaffen van software.

  • Door het uitbesteden zal u deze voor een stuk kunnen variabiliseren.
  • De huur van een magazijn wordt vervangen door een opslagkost per locatie. Zo heeft u geen zorgen meer als de ruimte te groot of te klein is.
  • Voor software betaalt u een fee per maand of kan u terugvallen op een variabel aantal licenties dat u ter beschikking krijgt.

Variabele kosten zijn onder meer transport- en verzendkosten, verpakkingsmateriaal en handlingkosten.

De kosten voor het uitbesteden van webshoplogistiek kunnen sterk variëren, afhankelijk van verschillende factoren. Enkele belangrijke criteria vindt u hieronder.

De grootte en complexiteit van uw producten
Voor de afmetingen kan u als vuistregel eens nagaan of uw product in een schoendoos past. Deze is niet alleen belangrijk bij het versturen maar ook bij uw opslagkost (volume !) Is uw product breekbaar (glas!) of schadegevoeling ? Zo ja, dan zal u specifieke aandacht moeten besteden aan de juiste verpakking en valbestendigheid. Complexiteit kan een rol spelen als u bijvoorbeeld retouren opnieuw wil verkopen na controle.

Het aantal referenties dat u op voorraad houdt
Een hoger aantal referenties leidt vaak tot een hogere voorraadkost. Een hoger aantal per referentie leidt niet noodzakelijk tot een hogere voorraadkost. Alleen tot een beslag op de liquiditeit.

Het aantal bestellingen dat u ontvangt

Naast de directe kosten, is het ook van belang om te evalueren hoe belangrijk u bent bij uw logistieke partner. Staat u achteraan in de rij bij een grote speler of kan u iets bekomen van u fullfilment bedrijf bij speciale acties of wensen?

  • Past u partner logistieke technieken toe om pieken op te vangen ? Bijvoorbeeld : multipicking, batchpicking, …
  • De snelheid van de levering die u wilt bieden:
  • Zo kan u onderhandelen over de prijs wanneer u geen 24u levering nodig heeft. Niet alleen kunnen hierdoor duurzamere transporten ingezet worden maar het laat uw logistieke partner ook toe om het werk te spreiden en zo beter om te gaan met piekbelasting.
  • De service die u nodig heeft. Denk bijvoorbeeld aan:
  • Tot wanneer kan u online ingrijpen in de bestelling ?
  • Kan u zelf uw transporteur kiezen ?
  • Welke documenten moeten automatisch mee met de bestelling.
  • Worden retouren automatisch gekoppeld aan de originele bestelling en kan u online deze opnieuw versturen ?

Veel logistieke bedrijven bieden aangepaste prijzen op basis van uw specifieke behoeften, dus het is het beste om offertes op te vragen bij verschillende bedrijven om een idee te krijgen van de kosten. Over het algemeen variëren de kosten voor het uitbesteden van webshop logistiek ergens tussen de 10% – 20% van uw omzet, afhankelijk van de genoemde factoren.

Direct een offerte
close slider